Vaše pleť předčasně stárne? Pravděpodobně za to mohou volné radikály

Zpět

O antioxidantech a volných radikálech se mluví snad všude: v reklamách, článcích, brožurách v lékárně i u kosmetičky. Možná vám ale navzdory množství informací stále není jasné, co si přesně máte představit. Volné radikály a antioxidanty ovšem mají velký vliv na vzhled a pevnost vaší pokožky, a proto se vyplatí jim porozumět.

Co to je antioxidant a k čemu slouží

Základem lepšího pochopení je krátký úvod do chemie a fyziky – ale nebojte se, není to složité.

Lidské tělo i všechno kolem nás se skládá z molekul a ty z atomů. V každém atomu najdete:

  • záporné elektrony,
  • protony s kladným nábojem
  • a neutrony, které jsou neutrální neboli bez náboje.

V lidském těle dochází k chemickým reakcím, při kterých se molekuly štěpí a vznikají z nich jiné molekuly. Pokud vzniknou stabilní částice, mají elektrony spojené do dvojic a s jinými molekulami už nereagují. Když ale vzniknou nestabilní volné radikály, hledají ke svým volným elektronům další do páru a jsou vysoce reaktivní a nebezpečné.

Antioxidanty jsou schopné volným radikálům dodat chybějící elektron do páru a tím se stanou stabilními. Díky tomu už nemají potřebu reagovat s ostatními částicemi a nemohou je poškozovat.

Jsou tedy antioxidanty dobré a volné radikály špatné?

V přírodě samozřejmě není nic černé nebo bílé. Proto si nemyslete, že volné radikály vždycky tělu škodí – například buňky imunitního systému je chytře využívají k zabíjení bakterií, které jsou pro tělo hrozbou.

Antioxidanty ale musí bránit volným radikálům v „přemnožení”. Volné radikály vznikají například kvůli:

  • kouření,
  • znečištěnému životnímu prostředí,
  • škodlivým látkám v potravě,
  • nadměrnému slunění,
  • příliš velké konzumaci železa, hořčíku, zinku a vitamínů
  • či nedostatku antioxidantů.

Tučná, smažená a přesolená jídla způsobují nejen kornatění cév. Navíc podporují vznik volných radikálů a tím se negativně podepisují na stavu vaší pleti.

Lidské tělo je na příjmu antioxidantů závislé. Naštěstí se s nimi setkáte při konzumaci mnoha běžných i méně obvyklých potravin.

Přehled antioxidantů v potravě

  • Vitamín C

Co mají společného borůvky, květák a mango? Obsahují velké množství vitamínu C. Najdete ho i v šípcích, rybízu, kapustě, brokolici a dalších druzích ovoce a zeleniny. Vitamín C neboli kyselina askorbová je jedním z nejvýznamnějších antioxidantů.

  • Vitamín E

V oříšcích a semínkách, mléčných výrobcích, ve vepřovém mase a samozřejmě i v ovoci a zelenině naleznete vitamín E. Tvoří další významnou skupinu antioxidantů.

  • Karotenoidy

Ne každé barvivo v jídle je špatné – přírodní karotenoidy jsou dokonce velice užitečné. Jíte je v každém barevném ovoci a zelenině. Například v oranžové mrkvi a dýni, červeném melounu a paprice, černém rybízu či zeleném špenátu. Karotenoidy uzavírají skupinu tří nejdůležitějších zdrojů antioxidantů.

  • Vitamín A

Rybí tuk, játra a kapusta obsahují velké množství vitamínu A, ale nepatří k nejoblíbenějším jídlům – hlavně ne u malých dětí. Zvýšený obsah vitamínu A má naštěstí všechna zelená a žlutá zelenina, takže si tento antioxidant může dopřát skoro každý.

  • Flavonoidy

Možná jste někdy slyšeli, že červené víno prodlužuje život. Podívejme se na to z medicínského hlediska: víno obsahuje flavonoidy, které jsou antioxidační a zpevňují cévy. To pomáhá lidem s kardiovaskulárními problémy. Podobně působí i ostatní flavonoidy: například kakao, borůvky, černý jeřáb a vnitřní bílá slupka citrusů pod kůrou.

  • Třísloviny

Znáte pocit, kdy se vám při jedení trpkého ovoce svírají ústa? Pak už jste asi někdy měli třísloviny. Najdete je v trnkách, brusinkách nebo ve skoro zapomenutých dřínkách. A jsou plné antioxidantů.

Ovoce a zelenina vás v boji za lepší pleť nikdy nezklamou. Jsou totiž plné antioxidantů.

Ochraňte svou pleť s antioxidanty

Velké množství volných radikálů působí v pokožce negativně. V její svrchní vrstvě, která se také nazývá epidermis, vznikají volné radikály především působením znečištěného ovzduší či slunečního záření.

Kůže obsahující zvýšené množství volných radikálů je citlivá a náchylná k poškození. Běžnými projevy jsou:

  • předčasné stárnutí pleti,
  • úbytek kolagenu,
  • nepravidelná pigmentace,
  • záněty,
  • vysušená pleť,
  • vrásky.

Antioxidanty bojují s volnými radikály i s jejich projevy na pleti. Zlepšují akné, jsou protizánětlivé a mají hojicí účinky. Chrání buňky před poškozením sluncem a bojují proti předčasnému stárnutí.

Vliv na pleť má strava i dobrý krém, kterým množství antioxidantů v epidermis zvýšíte. Mnoho látek bohatých na antioxidanty obsahuje například šípkový olej, který najdete v krémech NAFIGATE. Vyzkoušejte noční regenerační krém – vaší pokožce pomůže v noci, kdy nabírá síly na nový den a na nápor škodlivých látek. Před působením volných radikálů z prostředí vás ochrání denní hydratační krém.

Zajímá vás ještě něco o volných radikálech a stárnutí pleti? Zeptejte se na našem Facebooku.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

Potvrzeno: kosmetika odbourává stres

Trochu klidu bychom si měli dopřávat co nejčastěji. I během péče o pleť. Pokud máte pocit, že vám péče o pleť pomáhá relaxovat, nemýlíte se. Výzkum potvrdil, že kosmetika snižuje hladiny stresu.

20 faktů o kyselině hyaluronové

Některé už možná znáte, jiné vás třeba překvapí. Kyselina hyaluronová si nezískala svou oblibu jen pro své úžasné hydratační účinky, ale i mnoho ostatních vlastností. Sesbírali jsme pro vás hned dvě desítky faktů o této kosmetické stálici.

6 v 1. Zjistěte, co je vše součástí našeho antioxidačního oleje

Pleť vyžaduje vitamíny a kyseliny, které ji ochrání před nástrahami vnějších vlivů. Právě tyto složky mají velké zastoupení v antioxidačních olejích. V tom našem se jich snoubí hned několik.