Vaše pleť předčasně stárne? Pravděpodobně za to mohou volné radikály

Zpět

O antioxidantech a volných radikálech se mluví snad všude: v reklamách, článcích, brožurách v lékárně i u kosmetičky. Možná vám ale navzdory množství informací stále není jasné, co si přesně máte představit. Volné radikály a antioxidanty ovšem mají velký vliv na vzhled a pevnost vaší pokožky, a proto se vyplatí jim porozumět.

Co to je antioxidant a k čemu slouží

Základem lepšího pochopení je krátký úvod do chemie a fyziky – ale nebojte se, není to složité.

Lidské tělo i všechno kolem nás se skládá z molekul a ty z atomů. V každém atomu najdete:

  • záporné elektrony,
  • protony s kladným nábojem
  • a neutrony, které jsou neutrální neboli bez náboje.

V lidském těle dochází k chemickým reakcím, při kterých se molekuly štěpí a vznikají z nich jiné molekuly. Pokud vzniknou stabilní částice, mají elektrony spojené do dvojic a s jinými molekulami už nereagují. Když ale vzniknou nestabilní volné radikály, hledají ke svým volným elektronům další do páru a jsou vysoce reaktivní a nebezpečné.

Antioxidanty jsou schopné volným radikálům dodat chybějící elektron do páru a tím se stanou stabilními. Díky tomu už nemají potřebu reagovat s ostatními částicemi a nemohou je poškozovat.

Jsou tedy antioxidanty dobré a volné radikály špatné?

V přírodě samozřejmě není nic černé nebo bílé. Proto si nemyslete, že volné radikály vždycky tělu škodí – například buňky imunitního systému je chytře využívají k zabíjení bakterií, které jsou pro tělo hrozbou.

Antioxidanty ale musí bránit volným radikálům v „přemnožení”. Volné radikály vznikají například kvůli:

  • kouření,
  • znečištěnému životnímu prostředí,
  • škodlivým látkám v potravě,
  • nadměrnému slunění,
  • příliš velké konzumaci železa, hořčíku, zinku a vitamínů
  • či nedostatku antioxidantů.

Tučná, smažená a přesolená jídla způsobují nejen kornatění cév. Navíc podporují vznik volných radikálů a tím se negativně podepisují na stavu vaší pleti.

Lidské tělo je na příjmu antioxidantů závislé. Naštěstí se s nimi setkáte při konzumaci mnoha běžných i méně obvyklých potravin.

Přehled antioxidantů v potravě

  • Vitamín C

Co mají společného borůvky, květák a mango? Obsahují velké množství vitamínu C. Najdete ho i v šípcích, rybízu, kapustě, brokolici a dalších druzích ovoce a zeleniny. Vitamín C neboli kyselina askorbová je jedním z nejvýznamnějších antioxidantů.

  • Vitamín E

V oříšcích a semínkách, mléčných výrobcích, ve vepřovém mase a samozřejmě i v ovoci a zelenině naleznete vitamín E. Tvoří další významnou skupinu antioxidantů.

  • Karotenoidy

Ne každé barvivo v jídle je špatné – přírodní karotenoidy jsou dokonce velice užitečné. Jíte je v každém barevném ovoci a zelenině. Například v oranžové mrkvi a dýni, červeném melounu a paprice, černém rybízu či zeleném špenátu. Karotenoidy uzavírají skupinu tří nejdůležitějších zdrojů antioxidantů.

  • Vitamín A

Rybí tuk, játra a kapusta obsahují velké množství vitamínu A, ale nepatří k nejoblíbenějším jídlům – hlavně ne u malých dětí. Zvýšený obsah vitamínu A má naštěstí všechna zelená a žlutá zelenina, takže si tento antioxidant může dopřát skoro každý.

  • Flavonoidy

Možná jste někdy slyšeli, že červené víno prodlužuje život. Podívejme se na to z medicínského hlediska: víno obsahuje flavonoidy, které jsou antioxidační a zpevňují cévy. To pomáhá lidem s kardiovaskulárními problémy. Podobně působí i ostatní flavonoidy: například kakao, borůvky, černý jeřáb a vnitřní bílá slupka citrusů pod kůrou.

  • Třísloviny

Znáte pocit, kdy se vám při jedení trpkého ovoce svírají ústa? Pak už jste asi někdy měli třísloviny. Najdete je v trnkách, brusinkách nebo ve skoro zapomenutých dřínkách. A jsou plné antioxidantů.

Ovoce a zelenina vás v boji za lepší pleť nikdy nezklamou. Jsou totiž plné antioxidantů.

Ochraňte svou pleť s antioxidanty

Velké množství volných radikálů působí v pokožce negativně. V její svrchní vrstvě, která se také nazývá epidermis, vznikají volné radikály především působením znečištěného ovzduší či slunečního záření.

Kůže obsahující zvýšené množství volných radikálů je citlivá a náchylná k poškození. Běžnými projevy jsou:

  • předčasné stárnutí pleti,
  • úbytek kolagenu,
  • nepravidelná pigmentace,
  • záněty,
  • vysušená pleť,
  • vrásky.

Antioxidanty bojují s volnými radikály i s jejich projevy na pleti. Zlepšují akné, jsou protizánětlivé a mají hojicí účinky. Chrání buňky před poškozením sluncem a bojují proti předčasnému stárnutí.

Vliv na pleť má strava i dobrý krém, kterým množství antioxidantů v epidermis zvýšíte. Mnoho látek bohatých na antioxidanty obsahuje například šípkový olej, který najdete v krémech NAFIGATE. Vyzkoušejte noční regenerační krém – vaší pokožce pomůže v noci, kdy nabírá síly na nový den a na nápor škodlivých látek. Před působením volných radikálů z prostředí vás ochrání denní hydratační krém.

Zajímá vás ještě něco o volných radikálech a stárnutí pleti? Zeptejte se na našem Facebooku.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

Prozrazujeme kompletní složení čisticího mléka

Nesedí vám odličovací oleje? Pak by vám mohlo vyhovovat právě odličovací mléko. Cleansing milk spolehlivě odlíčí makeup i nečistoty, poradí si s nimi však pomocí těch nejšetrnějších látek. Prozradíme vám, které to jsou.

Potvrzeno: kosmetika odbourává stres

Trochu klidu bychom si měli dopřávat co nejčastěji. I během péče o pleť. Pokud máte pocit, že vám péče o pleť pomáhá relaxovat, nemýlíte se. Výzkum potvrdil, že kosmetika snižuje hladiny stresu.

20 faktů o kyselině hyaluronové

Některé už možná znáte, jiné vás třeba překvapí. Kyselina hyaluronová si nezískala svou oblibu jen pro své úžasné hydratační účinky, ale i mnoho ostatních vlastností. Sesbírali jsme pro vás hned dvě desítky faktů o této kosmetické stálici.