Kvalitní spánek je pro pleť nezbytný. A zatočí i s jarní únavou

Zpět

Odborníci se na příčinách jarní únavy nemohou shodnout. Podle jedné teorie se tělo vyrovnává se stresem ze změny ročního období. Podle jiné zase vydává výrazně větší množství energie než v zimě, protože se snaží využít náhlý přísun tepla a světla. Ať už je příčina jakákoliv, jarní únava má negativní vliv na naši psychiku, zdraví i vzhled.

Nejlepší obrana proti jarní únavě je poslechnout své tělo a dopřát mu dostatečnou regeneraci během kvalitního spánku.

Příčiny jarní únavy nejsou zcela jasné. Následky nám ale nové roční období nezpříjemňují.

Co se s naším tělem ve spánku děje

Spánek je přirozený regenerační mechanismus. Odpočinek a čas na obnovu potřebují nejen svaly, ale také vnitřní orgány. Snižuje se tělesná teplota, zpomaluje dech.

Nadvěsek mozkový (část mezimozku) produkuje v noci hormon melatonin. Ten má mimořádně vysoké antioxidační účinky, kterými chrání naše tělo.

Chvíli po usnutí mozek uvolní největší dávku růstového hormonu, který má na starosti nejen růst, ale také regeneraci a hojení celého těla, tedy i kůže.

Tmavé kruhy pod očima sice můžete zamaskovat, ale je lepší jim předejít.

Proč máme kruhy pod očima

Nedostatečný spánek si vybírá svoji daň nejen dlouhodobě. O našem ponocování kvůli temným kruhům pod očima ví celé okolí hned následující den.

Kruhy pod očima způsobují drobné cévky, které prosvítají tenkou pokožkou v okolí očí.

Pokud jsme kvůli nevyspání ve stresu a více unaveni, produkují naše nadledviny hormon kortizol. Ten zvyšuje odolnost těla vůči stresu a pomáhá mu připravit se na boj nebo útěk. Zvyšuje tlak a zadržuje vodu v těle. Rozšiřuje tím, mimo jiné, i cévky pod očima.

Pokud povrch cévky popraská, začne se v jejím okolí rozkládat malé množství z cévky uvolněné krve. Tělo odbourává uvolněný hemoglobin a vznikají tmavá barviva - vaše kruhy pod očima.

Kvůli zadržování vody kortizolem vznikají také snadněji otoky a k tmavým skvrnám pod očima se přidávají i nateklá víčka a oční okolí.

Udržte si krásnou pleť jarní únavě navzdory

S kruhy pod očima a unavenou pletí můžete bojovat:

  • dostatečně pijte,
  • nepřehánějte to se solí ani alkoholem,
  • při práci na počítači nastavte nižší kontrast barev a menší zářivost monitoru,
  • zmírňujte otoky pod očima chlazením
  • a používejte na citlivé oční okolí vhodnou kosmetiku.

A nejdůležitější rada na konec - dopřejte si dostatečný a kvalitní spánek.

A když spánek nepřichází...

Příležitostnou nebo chronickou nespavostí podle statistik trpí až 35 % dospělých Evropanů, stejná čísla hlásí i Spojené státy. Mnoho příčin nespavosti ale poměrně snadno odstraníte.

Dodržujte pár pravidel a zbavte se nevhodných návyků:

  • konec dne si zpříjemněte jógou, poslechem hudby nebo relaxací,
  • před spaním snižte teplotu v místnosti a vyvětrejte,
  • nevystavujte se večer modrému světlu z obrazovek a monitorů.

Vzbuďte se každý den krásnější a s dobrou náladou. Kvalitní spánek je totiž jedním z 6 tipů, kterými můžete ihned začít bojovat proti vráskám.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

Kožní mikrobiom: jak bakterie pomáhají pokožce

Bakterie si nejčastěji spojujeme s nemocemi a nečistotami. Existují ale i takové, které nám pomáhají. O vztahu probiotik a střevní mikroflory se mluví stále více. Jak je to ale s obdobnými mechanismy v pokožce? Objasňujeme základy kožního mikrobiomu.

Pleť a podzim | 5 tipů pro sychravé dny

Letní šaty střídají svetříky, kabátky a silnější punčochy. Teplé letní počasí je pryč a ke slovu přichází sychravý a chladný podzim. Víte, jak své pleti dopřát maximum péče?

Atopie: vznik, prevence a kosmetická péče

Trápí nás zejména v útlém dětství, poté se občas vrací v dospělosti. Nadobro se s ní bohužel nerozloučíme. Projevy atopické dermatitidy ale můžeme zmírnit – často i bez pomoci odborníka. Poradíme vám, jak kožní onemocnění identifikovat nebo jak se vyhnout tomu nejhoršímu.