Cirkadiánní rytmus: vaše vnitřní hodiny, které ovlivňují spánek i kvalitu pleti

Zpět

Večer se převalujete v posteli, hlavou vám běží myšlenky na zítřejší práci, vyzvedávání dětí ze školky a přípravu víkendové oslavy. Nemůžete zamhouřit oka a přemýšlíte, že ráno budete vypadat hrozně. Možná jste narušili svůj cirkadiánní rytmus a on vám to teď vrací.

Každý člověk má své vlastní biologické hodiny. Ani si je nemusíte představovat jako budíček v břichu – biologické hodiny jsou totiž řízené malým shlukem buněk v hypotalamu, což je část mozku. Přesně tam vaše vnitřní hodiny „sídlí”.

Aby těch termínů nebylo málo, připojuje se k tomu ještě cirkadiánní rytmus. Ten je určován vašimi biologickými hodinami a poctivě signalizuje tělu, že v noci má spát a ve dne bdít. Cirkadiánní rytmus je opakující se cyklus trvající asi 20 až 28 hodin (většinou přibližně 24), na který je napojená činnost orgánů či produkce hormonů.

Jedním z důležitých hormonů souvisejících s 24hodinovým cyklem je melatonin, který s cirkadiánním rytmem „spolupracuje”. Melatonin se tvoří v těle v noci, když je tma, a připravuje tělo k spánku.

Když se na podzim a v zimě brzy stmívá, může to mít vliv na vaše spánkové potřeby. Pokud můžete, snažte se jim naslouchat a upravit svůj režim.

Jak se cirkadiánní rytmus projevuje

Možná si říkáte, že přece spíte přesně tehdy, když chcete. Ale cirkadiánní rytmus máte ve svém těle naprogramovaný i vy. Poznáte to třeba podle toho, že:

  • I když si chcete pospat, probouzíte se o víkendu ve stejný čas jako v pracovním týdnu.
  • Na dovolené úplně ztrácíte pojem o čase.
  • Když přes den usnete, vůbec se pak necítíte tak dobře jako po nočním spánku.

Cože, to už je čtvrtek? Klasická ztráta pojmu o čase vás doprování na letní dovolené u moře nebo i v zimě na horách.

Problémy s cirkadiánním rytmem někdy zažívá každý

Odpustit si kvůli cirkadiánnímu rytmu dovolenou nebo zdvořile odmítnout pozvánku na večírek s tím, že musíte dodržovat svůj cirkadiánní rytmus – to by vás asi ani nenapadlo a není to potřeba.

Ale jsou i situace, kdy lidé dávají svým biologickým hodinám pořádně zabrat. Cirkadiánní rytmus výrazně narušuje:

  • práce na noční směny,
  • pásmová nemoc – časté cestování s přeletem několika časových pásem,
  • velké výkyvy v režimu – například když chodíte v týdnu spát v 22 hodin a o víkendu ve 3 ráno.

Časté létání třeba kvůli práci neznamená pro váš organismus nic dobrého.

Co přesně ve vašem těle cirkadiánní rytmus ovlivňuje

Cirkadiánní rytmus má kromě kvality spánku vliv také na:

  • vzhled kůže,
  • činnost střev a kardiovaskulárního systému,
  • krevní tlak
  • nebo sklon k depresím.

Vaše vnitřní hodiny totiž úkolují orgány a říkají jim, kdy mají pracovat naplno a kdy si mohou dát pohov. Funguje to obvykle takto:

hodiny orgán, který pracuje naplno orgán, který pracuje minimálně
od 3 do 5 plíce močový měchýř
od 5 do 7 tlusté střevo ledviny
od 7 do 9 žaludek cévy
od 9 do 11 slezina a slinivka břišní tři ohřívače (pojem vychází z čínské medicíny a souhrnně označuje fyziologické aktivity zajišťující přísun krve a dalších tekutin do orgánů, svalů a vylučování)
od 11 do 13 srdce žlučník
od 13 do 15 tenké střevo játra
od 15 do 17 močový měchýř plíce
od 17 do 19 ledviny tlusté střevo
od 19 do 21 osrdečník a cévy žaludek
od 21 do 23 tři ohřívače slinivka a slezina
od 23 do 1 žlučník srdce
od 1 do 3 játra tenké střevo

I když se vám na první pohled možná zdá, že s těmito informace nic moc nenaděláte a můžete na své pracující orgány maximálně myslet, není to pravda. Zkuste naše doporučení:

  • Nejezte v době, kdy odpočívají trávicí orgány.
  • Ideální čas na jídlo je naopak po 7. hodině ranní, kdy naplno pracuje žaludek.
  • Po 15. hodině hraje prim močový měchýř, tak toho využijte a dodejte tělu vydatné množství tekutin.
  • Mezi 3. až 5. hodinou mívají problémy kuřáci – plíce se čistí a narušují jim spánek. Tak na to upozorněte třeba svého kolegu, který kouří.

Poslechněte své tělo a dopřejte mu pořádné jídlo v době, kdy pracuje žaludek

Co s problémy pleti způsobenými narušeným rytmem

Nejčastějším pleťovým projevem problémů s cirkadiánním rytmem jsou kruhy pod očima. S nimi vám pomohou:

  • chladivé obklady,
  • oční krém, který regeneruje citlivé oční okolí
  • a oční masku Nano Eye Lift, která redukuje otoky pod očima.

K tomu se ale musí přidat i řešení příčiny potíží. Proto v případě kruhů pod očima zjistěte u lékaře, jestli:

  • nejsou spojené se špatně fungujícími střevy, srdcem či štítnou žlázou
  • nebo mají opravdu původ v narušeném cirkadiánním rytmu.

Na rozhozený cirkadiánní rytmus je nejlepší tohle pravidlo:

Dobře si na noc zatemněte místnost a uléhejte před 23. hodinou. Spěte, jezte a pracujte v době, kdy je to pro tělo přirozené.

Nedaří se to vždy, ale nezapomeňte, že takový režim je přímo balzám na vaši duši. A na shluk buněk v hypotalamu.

Máte problémy se spánkem? Lépe si zatemněte místnost – za pokus nic nedáte.

Přečtěte si také náš článek, proč je spánek pro pleť tak důležitý. A napište nám do komentářů, jestli máte osobní zkušenosti s narušeným cirkadiánním rytmem a co s tím dělat.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

Šetrná opalovací emulze: jak pracujeme s celosvětovým unikátem

Když jsme se rozhodli, že uvedeme produkt se zbrusu novým materiálem, bylo nám jasné, že proces s sebou ponese mnoho výzev. Přečtěte si, jak ladíme a testujeme opalovací emulze s přírodním polymerem P3HB.

Ředitel NAFIGATE Cosmetics sdílí postřehy z italského kosmetického veletrhu

V půlce března se uskutečnila jedna z nejprestižnějších kosmetických akcí v Evropě. Veletrh Cosmoprof přilákal přes 200 000 návštěvníků a více než 2 000 vystavovatelů. Ondřej Mynář, ředitel NAFIGATE Cosmetics, se zde rozhodl načerpat inspiraci. Přečtete si, co si z veletrhu odnesl.

Víme, jak nejlépe připravit pokožku na léto plné slunce

Opalovací přípravky máme nachystané. Klobouky čekají v šatníku a sluneční brýle na botníku. Horké letní dny jsou tady. Před sluněním je ale důležité vědět, jak se na léto správně připravit. A i sluneční záření nám k tomu pomůže.