Cirkadiánní rytmus: vaše vnitřní hodiny, které ovlivňují spánek i kvalitu pleti

Zpět

Večer se převalujete v posteli, hlavou vám běží myšlenky na zítřejší práci, vyzvedávání dětí ze školky a přípravu víkendové oslavy. Nemůžete zamhouřit oka a přemýšlíte, že ráno budete vypadat hrozně. Možná jste narušili svůj cirkadiánní rytmus a on vám to teď vrací.

Každý člověk má své vlastní biologické hodiny. Ani si je nemusíte představovat jako budíček v břichu – biologické hodiny jsou totiž řízené malým shlukem buněk v hypotalamu, což je část mozku. Přesně tam vaše vnitřní hodiny „sídlí”.

Aby těch termínů nebylo málo, připojuje se k tomu ještě cirkadiánní rytmus. Ten je určován vašimi biologickými hodinami a poctivě signalizuje tělu, že v noci má spát a ve dne bdít. Cirkadiánní rytmus je opakující se cyklus trvající asi 20 až 28 hodin (většinou přibližně 24), na který je napojená činnost orgánů či produkce hormonů.

Jedním z důležitých hormonů souvisejících s 24hodinovým cyklem je melatonin, který s cirkadiánním rytmem „spolupracuje”. Melatonin se tvoří v těle v noci, když je tma, a připravuje tělo k spánku.

Když se na podzim a v zimě brzy stmívá, může to mít vliv na vaše spánkové potřeby. Pokud můžete, snažte se jim naslouchat a upravit svůj režim.

Jak se cirkadiánní rytmus projevuje

Možná si říkáte, že přece spíte přesně tehdy, když chcete. Ale cirkadiánní rytmus máte ve svém těle naprogramovaný i vy. Poznáte to třeba podle toho, že:

  • I když si chcete pospat, probouzíte se o víkendu ve stejný čas jako v pracovním týdnu.
  • Na dovolené úplně ztrácíte pojem o čase.
  • Když přes den usnete, vůbec se pak necítíte tak dobře jako po nočním spánku.

Cože, to už je čtvrtek? Klasická ztráta pojmu o čase vás doprování na letní dovolené u moře nebo i v zimě na horách.

Problémy s cirkadiánním rytmem někdy zažívá každý

Odpustit si kvůli cirkadiánnímu rytmu dovolenou nebo zdvořile odmítnout pozvánku na večírek s tím, že musíte dodržovat svůj cirkadiánní rytmus – to by vás asi ani nenapadlo a není to potřeba.

Ale jsou i situace, kdy lidé dávají svým biologickým hodinám pořádně zabrat. Cirkadiánní rytmus výrazně narušuje:

  • práce na noční směny,
  • pásmová nemoc – časté cestování s přeletem několika časových pásem,
  • velké výkyvy v režimu – například když chodíte v týdnu spát v 22 hodin a o víkendu ve 3 ráno.

Časté létání třeba kvůli práci neznamená pro váš organismus nic dobrého.

Co přesně ve vašem těle cirkadiánní rytmus ovlivňuje

Cirkadiánní rytmus má kromě kvality spánku vliv také na:

  • vzhled kůže,
  • činnost střev a kardiovaskulárního systému,
  • krevní tlak
  • nebo sklon k depresím.

Vaše vnitřní hodiny totiž úkolují orgány a říkají jim, kdy mají pracovat naplno a kdy si mohou dát pohov. Funguje to obvykle takto:

hodiny orgán, který pracuje naplno orgán, který pracuje minimálně
od 3 do 5 plíce močový měchýř
od 5 do 7 tlusté střevo ledviny
od 7 do 9 žaludek cévy
od 9 do 11 slezina a slinivka břišní tři ohřívače (pojem vychází z čínské medicíny a souhrnně označuje fyziologické aktivity zajišťující přísun krve a dalších tekutin do orgánů, svalů a vylučování)
od 11 do 13 srdce žlučník
od 13 do 15 tenké střevo játra
od 15 do 17 močový měchýř plíce
od 17 do 19 ledviny tlusté střevo
od 19 do 21 osrdečník a cévy žaludek
od 21 do 23 tři ohřívače slinivka a slezina
od 23 do 1 žlučník srdce
od 1 do 3 játra tenké střevo

I když se vám na první pohled možná zdá, že s těmito informace nic moc nenaděláte a můžete na své pracující orgány maximálně myslet, není to pravda. Zkuste naše doporučení:

  • Nejezte v době, kdy odpočívají trávicí orgány.
  • Ideální čas na jídlo je naopak po 7. hodině ranní, kdy naplno pracuje žaludek.
  • Po 15. hodině hraje prim močový měchýř, tak toho využijte a dodejte tělu vydatné množství tekutin.
  • Mezi 3. až 5. hodinou mívají problémy kuřáci – plíce se čistí a narušují jim spánek. Tak na to upozorněte třeba svého kolegu, který kouří.

Poslechněte své tělo a dopřejte mu pořádné jídlo v době, kdy pracuje žaludek

Co s problémy pleti způsobenými narušeným rytmem

Nejčastějším pleťovým projevem problémů s cirkadiánním rytmem jsou kruhy pod očima. S nimi vám pomohou:

  • chladivé obklady,
  • oční krém, který regeneruje citlivé oční okolí
  • a oční masku Nano Eye Lift, která redukuje otoky pod očima.

K tomu se ale musí přidat i řešení příčiny potíží. Proto v případě kruhů pod očima zjistěte u lékaře, jestli:

  • nejsou spojené se špatně fungujícími střevy, srdcem či štítnou žlázou
  • nebo mají opravdu původ v narušeném cirkadiánním rytmu.

Na rozhozený cirkadiánní rytmus je nejlepší tohle pravidlo:

Dobře si na noc zatemněte místnost a uléhejte před 23. hodinou. Spěte, jezte a pracujte v době, kdy je to pro tělo přirozené.

Nedaří se to vždy, ale nezapomeňte, že takový režim je přímo balzám na vaši duši. A na shluk buněk v hypotalamu.

Máte problémy se spánkem? Lépe si zatemněte místnost – za pokus nic nedáte.

Přečtěte si také náš článek, proč je spánek pro pleť tak důležitý. A napište nám do komentářů, jestli máte osobní zkušenosti s narušeným cirkadiánním rytmem a co s tím dělat.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

Přečtěte si kompletní složení čisticí masky Bamboo Charcoal Mask

Čistá pokožka je základ. Už maminky nám za mlada říkaly, abychom si před spaním tvář oplachovali. Ne vždy si ale vystačíme jen s obyčejnou vodou. Pleťové vody tvář důkladněji očistí, ale nezbaví ji černých teček tak důkladně, jako čisticí maska Bamboo Charcoal Mask. Podívejte se, které látky obsahuje.

Testování na zvířatech v Evropské unii odzvonilo

Často se nás ptáte, jestli naši kosmetiku testujeme na zvířatech. Tak tady je odpověď: netestujeme. Evropská unie to totiž zakazuje. Ale to není jediný důvod.

Mezoterapie dermapenem: Účinná a dostupná omlazující procedura

Hledáte pro svou pleť proceduru, která zintenzivní účinek omlazujících a výživných sér? Vyzkoušejte bezpečnou aplikaci mikrojehličkami v dermapenu. Prozrazujeme vše, co kosmetický zákrok mezoterapie obnáší.