Vše o spáleninách: seznamte se s UV indexem a fototypy

Zpět

Taky už se vám někdy stalo, že jste úplně zapomněli na opalovací krém? Není to ideální, ale po špatných zkušenostech už na krém asi nikdy nezapomenete. Přečtěte si, jak se správně mazat a proč si před pobytem venku zjišťovat UV index.

Spálenina je akutní a neinfekční zánět kůže, který doprovází zarudnutí a někdy také puchýře. Ať už si spálíte celá záda nebo jen kousek kůže na nose, pravděpodobně bude spálené místo bolet a trápit vás pocitem horkosti.

Dalšími příznaky spálenin jsou:

  • svědění,
  • napětí kůže,
  • slabost,
  • bolest hlavy
  • nebo zimnice.
Nejčastěji se lidé spálí na dovolené, ale když vyběhnete na jarní sluníčko a strávíte celý den na zahradě, nemusí to pleť po zimě zvládnout.

Jak předcházet spáleninám

Izolovat se od venkovního prostředí a čekat doma, až letní třicítky nadobro přejdou – to si může dovolit málokdo. A stejně by takové chování bylo špatné. Tělo totiž potřebuje alespoň trochu slunečního záření, aby z něj získávalo vitamín D.

Nic se ale nemá přehánět. Problémy se spáleninami souvisí s:

  • nedostatečnou ochranou pleti před silným a dlouhodobým slunečním zářením,
  • kožním fototypem
  • i tloušťkou kůže.

Malé děti mají oproti dospělým mnohem tenčí kůži, a proto je pro ně opalování obzvlášť nebezpečné. Nezáleží na barvě vlasů nebo očí – všechna miminka jsou na slunce citlivá, protože se jejich kůže teprve vyvíjí a postupně sílí. Do jednoho roku proto neberte děti na přímé slunce.

U starších dětí a dospělých hraje velkou roli fototyp, který určuje schopnost opalovat se a riziko spálení. Fototypy se rozlišují podle barvy očí, vlasů a pleti. Středoevropané spadají obvykle do 4 fototypů.

  • Fototyp 1: velmi světlá až průhledná pleť, rezavé vlasy, velké množství pih, světlé oči – nejčastěji modré.
  • Fototyp 2: světlá pleť i vlasy, pihy, oči zelené, modré či šedé.
  • Fototyp 3: světle hnědá pleť, kaštanové vlasy, hnědé oči.
  • Fototyp 4: Tmavá pleť, velmi tmavé oči i vlasy.
Když znáte svůj fototyp, můžete se na sluníčko připravit mnohem lépe.

Každý fototyp potřebuje jinou ochranu před sluníčkem. Pokud máte tmavé vlasy i pleť, opalujete se velmi dobře a málokdy se spálíte. Fototyp 1 se naopak spálí skoro pokaždé a musí se mazat krémem s vysokým faktorem, protože kůže po působení slunce nehnědne, ale červená.
 

Kontrolujte výši UV záření

Záření působí na pleť už po 15 minutách pobytu na sluníčku. A pokud váháte, jak je to vlastně ve stínu, musíme vás ujistit, že i tam slunce opaluje.

Ultrafialové záření je neviditelné a před jeho úplnými účinky chrání planetu Zemi ozónová vrstva v atmosféře. Proto je nebezpečné pohybovat se pod ozónovou dírou, která propouští více UV záření.

Jak se mazat, zjistíte pomocí takzvaného UV indexu. Ten udává míru dopadajícího UV záření a zjistíte ho obvykle z předpovědi počasí.

UV Index Riziko spálení Jak se chránit
0—2 nízké Používejte opalovací krém hlavně tehdy, když je sníh a sluneční paprsky se od něj odráží.
3—5 střední   Noste klobouk nebo čepici a brýle, přes poledne se slunci vyhýbejte. 
6–7 vysoké Dodržujte předchozí zásady a navíc používejte opalovací krém s faktorem alespoň 30.
8–10 velmi vysoké Zůstávejte na slunci jen nezbytně dlouhou dobu a klidně noste na koupání tenké bavlněné tričko. Od 11 do 15 hodin se vyhýbejte slunci. Mažte se krémem s faktorem minimálně 30, nižší fototypy i 40 a více.
11+ extrémní   Noste tričko nebo halenku s dlouhým rukávem a dlouhé kalhoty, obličej chraňte krémem a ideálně i kloboukem se širokou krempou. Buďte velmi obezřetní a nechoďte na slunce tři hodiny před pravým polednem ani tři hodiny po něm. Bolestivé spálení hrozí už za 10 minut pobytu na slunci, proto volte krémy s vysokými faktory.

Za všech okolností používejte svůj obvyklý denní a noční krém, ten opalovací aplikujte na ně. Nepodceňujte ani sluneční brýle – noste je v létě u moře, ale i v zimě, kdy se sluneční paprsky odráží od sněhu a píchají do očí.

U vody je dobře – chladí a kolem pofukuje vítr. O to je UV záření zrádnější, takže na něj nikdy nezapomínejte.

Jak správně používat opalovací krém, abyste se nespálili

Spousta lidí dělá s opalovacím krémem pořád ty stejné chyby – mažou se až těsně před koupáním nebo na turistické dovolené nad krémem jenom mávnou rukou, protože se přece nejdou opalovat.

Na slunci dodržujte následující rady:

  1. Před dovolenou užívejte beta-karoten – zvýší odolnost vaší pokožky a připraví ji na slunce. Ale nepočítejte s tím, že vám pak stačí jen krém s nízkým filtrem nebo dokonce vůbec žádný. Před UV zářením vás tablety neochrání.
  2. Opalovací krém vyzkoušejte už doma. U někoho se totiž může objevit alergie na obsažené látky – kůže zčervená a svědí. S takovým krémem by vám na dovolené moc dobře nebylo.
  3. Namažte se vždy alespoň 20 minut před koupáním, ať má krém čas se vstřebat. Ve vodě se jinak smyje a vy budete mít z plavání pořádně spálená záda.
  4. U mazání se ničím nerozptylujte a dávejte pozor, že jste nic nevynechali. Spálit si nos nebo kůži kolem plavek můžete rychleji, než řeknete švec.
  5. U moře používejte několik krémů s různými faktory. První dva dny začněte krémem s faktorem alespoň 30, pak faktor snižujte. Pokud ale předposlední den zjistíte, že jste málo opálení, není to signál se poslední den vůbec nemazat.
  6. Smiřte se s tím, že pokud jste fototyp 1 nebo 2, nikdy nebudete mít krásně snědou kůži. Nezapomeňte, že hnědovlásky, které se perfektně opalují, zase nikdy nebudou mít vaše nádherné zelené či modré oči a přirozeně plavé vlasy.
Při používání opalovacího krému vždycky myslete na svůj fototyp. Lidé s číslem 4 můžou klidně začít s krémem 15, protože jsou většinou opálení už z domova. Nižší fototypy ale k moři přijíždí s bílou a velmi háklivou pletí.

Co když se spálíte

I když se nepohybujete v extrémních podmínkách, můžete se spálit velmi snadno. Stačí na chvíli usnout na pláži nebo se špatně namazat krémem.

Při lehčích spáleninách ochlazujte kůži mokrým ručníkem a používejte panthenol. Nestyďte se koupat v lehkém tričku – možná nemáte ten správný voděodolný opalovací krém, a tak potřebujete mechanickou ochranu.

Pokud se vám na kůži objeví puchýře a máte teplotu, vyrazte do nemocnice. S pocity na omdlení, závratěmi a zvracením si svépomocí neporadíte. A jestli vám po puchýřích od slunce zbyly jizvy, přečtěte si náš článek o tom, jak je zmírnit.

Spálili jste se někdy? Napište nám na Facebook své tipy, jak to řešit.

Mohlo by vás zajímat

Kategorie

5 vánočních prohřešků, které škodí pleti

Staré tvrzení „Vánoce jsou svátky klidu a pohody“ bohužel vždy neplatí. Snadno propadáme předvánočnímu shonu, stresujeme se s přípravami a bojíme se, že vše nevyjde podle plánu. Hektická doba se podepisuje na naší náladě, ale i na stavu pleti.

Nejžhavější kosmetické trendy za rok 2019 (2.díl)

Francouzská konferece in-cosmetic předpověděla, které novinky pohnou kosmetickým světem. V prvním díle jsme zmínili multi-kategorické a multifunkční přípravky. Světlo světa dále spatřily produkty reagující na fyzikální vlastnosti kůže a kosmetika s doplňky stravy.

Nejrychlejší účinek na kosmetickém trhu: představujeme nové sérum s oligopeptidy s 3% kyselinou hyaluronovou

Neustále sledujeme, které aktivní látky hýbou světem kosmetiky. V poslední době to jsou oligopeptidy, díky kterým si pleť zachová mladistvý vzhled i v pokročilém věku. Neváhali jsme proto a doplnili je do nového hydratačního séra, ve kterém se snoubí s účinky 3% kyseliny hyaluronové.